דוגמא לתמות במחקר איכותני

מה הן תמות וכיצד בוחרים אותן

במאמר זה, נסביר ונדגים מה הן תמות במחקר איכותני. אחת הדרכים הנפוצות ביותר לניתוח תוכן במחקר איכותני היא על פי תמות. התמות הן נושאים העולים שוב ושוב בתכנים המנותחים, באופן מפורש או מרומז, הקשורים לשאלת המחקר – למשל אם התוכן המנותח הוא ראיונות, התימות יעלו מן העניינים שכל או רוב המרואיינים התייחסו אליהם. התמות יכולות להיות נושאים, רעיונות, קונפליקטים, אתגרים, ביטוי של מאפיינים וכו', המעסיקים את חברי הקבוצה הנחקרת. כיוון שלא ניתן לדעת מראש מה יאמרו המרואיינים, בחירת התימות נערכת למעשה תוך כדי עיון בחומר המנותח, בתשומת לב של החוקר למשמעויות המלאות של דברי המשתתפים במחקר.

תמות במחקר איכותני – דוגמא ממחקר אמיתי

הדרך הטובה ביותר להבין מה הן תמות היא על ידי דוגמא. לשם כך, ניקח דוגמאות לתימות ממחקר שערך חוקר בשם שוורץ (Schwartz, 2018), אשר בחן את התפתחות הקהילה התעסוקתית של פרילנסרים העובדים עם ארגון בשיטת מיקור המונים. השיטה נפוצה בעיקר בתחום הגיימינג, ואופי העבודה הוא כזה שהמעצב מכין מוצר שקשור למשחק, מעלה אותו לפלטפורמה, ומקבל תשלום רק אם נעשה בו שימוש. החוקר ערך 47 ראיונות וניתח אותם בשלשה סבבים – בסבב הראשון הוא מיפה את התימות, בשני הוא זיהה מאפיינים ותהליכים המתקיימים בקהילה, ולבסוף הוא ערך ראיונות משלימים עם חלק מהמרואיינים. הניתוח התימתי שלו בהיר ומובן והוא דוגמא מצויינת לניתוח תוכן באמצעות תמות. לחצו לקריאת סיכום המאמר על כל חלקיו.

להלן התימות המרכזיות שעלו מן הראיונות, בצירוף הסבר ודוגמא לציטוט שהתמה עולה ממנו:

א. הפיכת הקהילה התעסוקתית לקהילה מקוונת

המרואיינים דיברו על תהליכים שהפכו את הקהילה התעסוקתית לכזו שמתקיימת אונליין. הם מתייחסים לפרילנסרים אחרים עמם הם עובדים באתרים שונים, שאינם הפלטפורמה של הארגון, כ"הצוות שלי", או "הקהילה". בעלים של אתר מפגש כזה שהתראיין למחקר, מעיד בדבריו על התייחסות הקולגות המשתמשים באתר כקהילה תעסוקתית:
"החלקים האטרקטיביים ביותר באתר שלנו הם אלה של הנכסים, המפות, ואגף העבודה בתהליך בחדרי הסטודיו שלנו. הסטודיו הוא בעצם קבוצה שבה משתמשים יכולים לחבור יחד ולפרסם את עבודתם המשותפת תחת מה שאנחנו קוראים לו "פרסום סטודיו". לקבל ביקורת אמיתית מקולגה מקצועית אחרת, זה לא משהו שניתן לקבל בפלטפורמה של החברה"

ב. אסטרטגיות התמודדות עם אתגרים הקשורים לעבודה במיקור המונים

אופי העבודה בשיטת מיקור המונים רווי בחוסר וודאות ברמה האישית בתחומי התקשורת, התשלומים ומהלך הקריירה. החוקר מציין, ללא דוגמאות של ציטוטים, כי רובם ככולם של המשתתפים דיברו על אסטרטגיות התמודדות קבוצתיות והיתמכות בקהילה התעסוקתית הוירטואלית, ולא על אסטרטגיות אינדיווידואליות.

ג. התקשורת המוגבלת עם הארגון

כיוון שהפרילנסרים אינם מועסקים על ידי הארגון ואין להם חוזה קבוע, אין להם ערוץ תקשורת פתוח עם הארגון. עובדה זו מקשה עליהם, והקושי עלה ברבים מהראיונות. לדוגמא מרואיינת שהיא מעצבת מנוסה וותיקה אמרה:
"חוסר היכולת לתקשר עם הארגון לגבי דברים שבעבודה נורמלית היו פשוטים… הארגון בוחר למה להתייחס וזה לחלוטין בידיים שלהם. אין לנו שום פידבק בתהליך, ולפעמים אין תגובה על המוצר שעשינו עד לרגע שהוא נכנס למשחק. צריך פשוט להחזיק אצבעות ולקוות שהם יאהבו את זה…"

ד. תשלומים בלתי סדירים

כיוון שהתגמול מגיע לפי שימוש ולא לפי עבודה, ואין ערובה לכך שיהיה שימוש במוצר, הפרילנסרים במיקור המונים סובלים מחוסר רציפות בשכר עבודתם, בעיה שעלתה בדברי רבים מהם. מעצב טקסטורות המפרנס את משפחתו מספר בראיון על הסיכון שבהסדר זה:
"אני פחות או יותר ברדק נוירוטי, כי אתה סוג של משחק בלוטו […] כל פעם אני חושב, "האם הם יבחרו בי או שאני הולך לבית תמחוי?" […] אין התראה מראש. אין לי דיבור עם הארגון. אין לי מושג מה הם מחפשים. כל מה שיש לי זה שעשיתי משהו שאני חושב שהוא מגניב, ואני מקווה שהם יסכימו על זה."

ה. אי בהירות לגבי התפתחות הקריירה וחוסר אופק לקידום

העבודה הפרילנסרית, בהיותה חופשית ועצמאית, אינה מציבה את העובד בה על מסלול התקדמות ברור. מעצב שמחזיק משרת שירות צדדית לצד עבודתו עבור הארגון אומר בראיון:
"אין שיטת מדידה נראית לעין שמבטיחה לך הצלחה. זו החוסר וודאות. אני יודע ששום דבר לא בטוח בחיים, ועדיין זה מרגיש מעורפל יותר מאשר "היי, אני עובד בעבודה מסורתית, ואני מעוניין להשיג קידום בעבודה". אין נתיב לזה. מבחינה יצירתית, זה היה פנטסטי. תירוץ לעבוד על תלת מימד ועל משהו שאתה אוהבך זה ממש נהדר."

מספר התמות והדוגמאות

בדרך כלל ההנחיות לעבודה שתקבלו מהמנחה יכללו הנחיות לגבי מספר התמות הרצוי ומספר הדוגמאות לכל תימה. בדרך כלל מספיק לכלול בעבודה 4-6 תימות ולרוב ניתן להסתפק בציטוט אחד או שניים להמחשה והדגמה של כל תמה, אך זה תלוי גם בהיקף החומר המנותח ובתמה עצמה.

מקור

Schwartz, D. (2018). Embedded in the crowd: Creative freelancers, crowdsourced work, and occupational community. Work and Occupations, 45(3), 247-282.‏